2012. febr. 13.

Fehér Klára - Bezzeg az én időmben

"Májusban tizenhat éves leszek. Jövőre tizenhét. Azután tizennyolc. Istenem, maholnap vénlány…"

"– Jól tetted, hogy apuhoz mentél feleségül. Lehet, hogy ha máshoz mentél volna, egészen más gyerekeid lettek volna. Nagy kár lenne értem. "


Sztori: 1940-41-et írunk, Magyarország a II. világháború küszöbén. De mit érdekli ez a 15 éves Horváth Katit, aki egy kereskedelmi iskola kitűnő tanulója és épp most hazudott magának egy Laci nevű barátot. Aki aztán a valóságban is megjelenik.


Nemzedékek sora nőtt fel ezen az 1966-ban megjelent könyvön. Az én tizenéves koromból ez szintén kimaradt, amit nem is bánok mert azt hiszem akkor nem lett volna ekkora hatással rám.

Pár hete kezdtem el felvinni a moly-ra a magánkönyvtáramat és óriási meglepetéssel konstatáltam, hogy nekem ez a könyv megvan. Valószínű a húgom kaphatta még az is lehet hogy tőlem úgy kb. 10-15 éve.

Szombat délután ki is olvastam a 200 oldalas kis könyvecskét, és nem akartam elhinni, hogy nincs folytatása. Hát hogy lehet így befejezni egy könyvet????





E/1-ben meséli el életének fél évét Kati. Két húgával nagy szegénységben élnek szüleivel, ösztöndíja miatt mindig kitűnőnek kell lennie, így a tanuláson és a tanításon (egy kislányt korrepetál) kívül elég szürkén telnek napjai. Megismerkedik a 22 éves végzős főiskolás Lacival vele az első szerelemmel. Eleinte semmit nem vesz észre az országban történt változásokról, csak amikor zsidó osztálytársa kikerül az iskolából és egyik kedvenc tanárát is áthelyezik akkor kezdi el felfogni a megváltozott világot.
A bezzeg az én időmben mondattal elkezdett történeteket amelyeket édesanyja mesél testvéreivel együtt unja, hisz mit érdekli őt a múltban történtek amikor álmodozhat arról hogy mi lesz a jövőben Lacival közös életükben. A világháború azonban ezt a jövőt sűrű homályba burkolja.

Eleinte nagyon könnyed aranyos, kedves, humoros olvasmány. Nagyon tetszenek a vidám rajzok is. Aztán ahogy Kati rádöbben a szomorú valóságra lesz egyre komorabb a történet is. Az utolsó oldal pedig egyszerűen döbbenetes. Nem sok (most pl. egy sem jut eszembe) olyan könyvet olvastam aminek ilyen hatásos utolsó oldala lett volna. Még most is hatása alatt vagyok.

Enyhe spoiler!!!!

Nem hittem el, hogy vége, azt gondoltam biztos van folytatás. De nincs. Mindenki gondol amit akar. Természetesen az én romantikus lelkem happy end-et kíván Katinak és Lacinak, hogy Kati is mesélhesse később a lányának, hogy bezzeg az én időmben....

Pontozás természetesen 5/5 sőt kedvenc!!!

2 megjegyzés:

  1. Kamaszként én is hepiendinget képzeltem el, most újraolvasva azonban megállíthatatlanul zokogtam.

    VálaszTörlés
  2. Bizony, sírás nálam is volt. Persze így jó a vége ahogy van.

    VálaszTörlés